[AutoArt] Fiat 124 Spider
Produkcję Fiata 124 Spider (znanego też pod innymi nazwami, o czym
później) rozpoczęto w roku 1966 - pierwszymi egzemplarzami były modele
AS z rzędowymi, czterocylindrowymi silnikami DOHC o pojemności 1438 cm3 i
mocy 90 KM. Masa własna nie przekraczała jednej tony (dla tej
konkretnej wersji wynosiła 945 kg). Seria AS charakteryzowała się lekką
sylwetką, małymi światłami z tyłu oraz białymi kierunkowskazami z
przodu. W roku 1969 zakończono produkcję tej serii, na rynku pojawił się
model BS, stylistycznie identyczny z AS, za wyjątkiem nowej atrapy
chłodnicy (z fakturą typu "plaster miodu") i logo Fiata przesuniętego z
maski właśnie na atrapę.
Model BS nie miał długiego żywota na rynku - już rok później, w 1970,
wprowadzono serię BS1. Zastosowano w niej znakomity silnik o pojemności
1608 cm3 i mocy 110 KM. Ciekawostką jest, że mimo tego, że dosłownie
wszystkie silniki stosowane w Fiatach 124 Spider to na dobrą sprawę ta
sama konstrukcja bazowa, to modele z silnikiem 1,6 są szczególnie
polecane, między innymi dlatego, że lubią wysokie obroty. Egzemplarze z
tym silnikiem łatwo poznać po obrotomierzach wyskalowanych do 9 tys.
obr./min. Wracając do BS1 - wersje na rynek europejski miały dwa gaźniki
i można je było poznać po podwójnym przetłoczeniu na masce. Modele na
rynek amerykański miały gaźnik pojedynczy, nie miały przetłoczeń na
masce i posiadały inne, większe lampy z tyłu. BS1 można było także kupić
z silnikiem 1,4-litrowym.
W 1972 roku pojawiły się modele CS (niestety nie mam tu danych nt. zmian
wizualnych). Niestety, znakomity silnik 1608 cm3 wymieniono w nich na
gorszy o pojemności 1592 cm3 i mocy 106 KM. Błąd jednak szybko (już po
roku) naprawiono i pod maską pojazdu (seria CS1) pojawił się kolejny
znakomity silnik. Była to jednostka pochodząca z Fiata 132. Miała
pojemność 1756 cm3 i moc 116 KM (zarówno w Europie jak i USA). Niestety,
od 1974 roku Spider sprzedawany był tylko w Ameryce Północnej. W latach
1972-1975 powstało około 1000 sztuk wersji Abarth Rallye (1756 cm3, moc
128 KM).
Rok 1978 to zmiana nazewnictwa - pojawia się oznaczenie Spider 2000
(lub, zgodnie ze wcześniejszym schematem, CS2), a wraz z nim kolejna
ewolucja silnika DOHC - 1995 cm3 z katalizatorem. Niemiłą niespodzianką
była moc agregatu - jedyne 78 KM. W opcji pojawiła się też trzybiegowa
automatyczna skrzynia biegów - można sobie tylko wyobrazić, jak bardzo
"kastrowała" i tak już przeciętną dynamikę samochodu... W stylistyce
także zmiany - szeroka atrapa chłodnicy, znaczek wraca na maskę,
przetłoczenia na masce zostają powiększone (a właściwie dodane, bo w
wersji na rynek USA ich wcześniej nie było). Rok później (w 1979) moc
powróciła do w miarę sensownego poziomu 100 KM dzięki zastosowaniu
wtrysku paliwa Bosch (oznaczenie modelu: CSO, produkowano go do 1982
roku).
Rok 1982 to przejęcie produkcji i sprzedaży samochodu przez Pininfarinę i
powrót pojazdu do Europy. W USA od tej pory samochód znany był jako
Spider Azzura, w Europie jako Spidereuropa. Silnik ten sam - 1995 cm3 z
katalizatorem i wtryskiem paliwa. W 1983 roku w Europie pojawiła się
krótka seria z silnikiem wspomaganym kompresorem Volumex (1995 cm3, 133
KM). Ostatni Spider zjechał z taśmy w roku 1985.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze do tekstów starszych niż 7 dni są moderowane i wymagają akceptacji przed ich opublikowaniem. Jeśli Twój komentarz nie pojawił się od razu na stronie - proszę o trochę cierpliwości. :)
Treści reklamowe nie będą akceptowane.